Tuesday, November 17, 2009

Apsal Malas?

“The difference between a successful person and others is not a lack of strength, not a lack of knowledge, but rather a lack of will.”

— Vincent T. Lombardi, (legendary coach and football guru).

Between the human will & nature force?! Dem r malas!

Counting Days

.No more words.

~Feel my soul~

where's the happy line?

~Life~

How do you feel?
How do you hate?
How do you love?
How do you wake up with that
Smile that's on your face?

-end-

Gagah Kembali

Sekali aku jatuh, berparut luka di lutut. Pangggg!! terasa hangat di pipi, seolah2 penampar keras gentar singgah ke muka. Apa yang aku rasa, mungkin perit hanya sekejap berlalu pergi. Namun kesannya tetap aku ingati sampai bila-bila. Kesannya jua yg menjadikan aku gagah dan makin gagah melangkah. Bimbingilah aku.. Dampingilah aku dgn cahaya!

Dalam setiap perjalanan hidup aku, telah lama aku perhatikan, setiap tingkah laku manusia, dengan mind set dan pegangan yang berbeza. Aku sedar dan percaya hidup hanya sementara, singgah sebentar untuk merasai RASA. Tidak salah untuk kita menikmati rasa. Bukan lidah yang aku persoalkan. Tapi satu deria ke-enam yang amat payah ditafsirkan dgn lidah. Itu lah RASA yang harus kita nikmati sebaiknya.

Aku percaya segala kebahagian dan kelebihan yang kita ada hanyalah pinjaman, untuk menjadikan RASA begitu tersusuk nun jauh di lubuk hati. Untuk menjadikan rasa singgah hinggakan titisan-titisan suci gugur di tisu kulit yang gebu. [loya tekak aku!]

Kini.. Di saat ini.. Aku membenarkan setiap RASA dinikmati oleh setiap deria yg bukan milikku. Sungguh aku katakan, manusia lalai, manusia leka, manusia lagho, manusia celaka! TAK semua tapi aku juga RASA diri begitu hina, teruk, ada ketika yang lain aku merasakan aku manusia yang serba boleh dan mampu melakukan apa yang mustahil.

Wait. Life~~ Apalah sangat yang diharapkan? Aku tidak mengejar kaya dunia, aku tidak mengejar pangkat kedudukan..Aku mengejar bahagia, mendambakan ketenangan, dan merasai erti satu hidup yg bermakna di persinggahan yang semakin aku rasakan singkat ini.

Aku tak nak rasa menyesal dan aku mahu menghidupkan RASA yang pernah hilang. Rasa yang pernah kosong. Semoga berganti dengan Rasa bahagia, Rasa yang tak dapat aku jelaskan dengan apa sekali pun. Aku tahu. Engkau juga tahu. Bila lagi mahu gerak? Bila lagi mahu bertindak? Aku dah puas menunggu, setiap manusia tahu penantian satu seksa semata, takkan datang bergolek, takkan datang terbang melayang. Tidakkah ramai yang rugi kerana masa? Times will heal all wound? HAHAHAHA

Biar aku sahaja yang terbang, biar aku sahaja mencari, biar aku sahaja merasakan apa itu seorang yang ber-PERASAAN yang mampu mendarahi setiap peristiwa detik2 nafas milikNya. Tak perlu menilai sejauh mana pengetahuan aku, sejauh mana emosi aku, sejauh mana spiritual aku. [IQ, EQ, SQ]

Kerana aku percaya.. Semua org mpunyai potensi untuk meraih kejayaan.. yang tidak sama sekali disandarkan pada natural talent, tp pada kekuatan membina SIKAP! Let's do this!

~Explore. Dream. Discover~!

Aku bukan plastic! Aku manusia composite!

-end-

Sunday, November 15, 2009

Recent Post

Letting go: Listening to Pergi - Aizat [againn~]

HAHAHA.. AKU RASA SUSAH SANGAT NAK MENULIS SEKARANG.

NAK TAHU KENAPA? SEBAB HATI AKU DAH MAKIN KERING, MAKIN KERAS, DAN SUKAR MEMAHAMI SEGALA-GALA [TIPU-JGN PERCAYA].

TIAP KALI AKU KLIK NEW POST. THEN I JUST CAN'T WRITE ANYTHING.

CMANE AKU NK IDUP CMNEH WEI..

I NEED TO READ! I NEED TO WRITE!

THEN BE THE REAL ME!

AKU BUKAN PLASTIK, TAPI AKU COMPOSITE TYPE OKEY!! ^___^V

P/S: HOPE FOR THE NEW DILIGENT, MEANINGFUL, SCRUPULOUS, UNDERSTANDING, PLANET INSIDE~

PLEASE DON'T BE DISSAPOINTED MOSAZU! NGAHAHA >_<

~EXPLORE. DREAM. DISCOVER~

Monday, November 9, 2009

This Feeling..

Today,
I have this feeling..
Something wrong somewhere..
I don't know what, and i don't know why..
I see someone's face in my head..
Smiling then keep going..
Again and again..
Then I can't focus on reading..
But why?

Sorry if I do any mistake,
To that someone,
If you read this..
Please.. I'm SORRY..
If I do hurt you..
And I could rather not ask you..
What's wrong??
Because I really do not know what it is..
Just something might be wrong!
To you or to me..

Oo Allah,
Gimme courage, to be strong,
To see what is right, what is wrong,
To do what I suppose to do..
Everything seems perplexing to me.
And I hate this feeling damn much!
Please go away from my mind.

Dear Mosazu, please be calm..
Face and accept the reality..
Live and organize your life well..
Even everything happened might hurt you..
Just let it be..

And let it be~

T______T

Cahaya

Semoga cahaya itu tetap bersama aku melalui jalan-jalan gelap.
Ngahaha.. Apakah masih aku bermain dalam sempit ruang masa! -away-

11hb..13hb..23hb..25hb.. and some staff to be done!

Approaching~~

Thursday, November 5, 2009

Di Kala Kebingungan dan Kebosanan

Org yg bijaksana menghabiskan 3ruang masa dlm hidup.

1. Masa utk diri sndri
2. Masa utk org sekeliling
3. dan masa utk Dia

What am i doing? Fitrah manusia..
Mudah lupa! Mudah segala2!
Kejap malas, Kejap rajin.

Hidup yg singkat aku lalui..
Dugaan demi dugaan aku tempuhi..
Berbaloi-kah masa yg aku taburi..
Untuk dia.. dan dia..
Untuk mereka..dan mereka..
Tapi untuk Dia?

T____T

Touch Me NOT!

-Me Again-


up.. down..
left..
right..
nowhere..
nobody..
still at the same place..
with the same me..
walk alone..
just keep on living..
keep on breathing..
hey afraid me NOT~!
i hate dizziness yet i'll not give a damn!!
very soon! u'll and u'll be!
-n-

p/s: did you see eagle in me?! huh!

Sunday, November 1, 2009

Busy

Start from this time..very busy I suppose to be..
Don't know how to entertain others when I cannot entertain myself well!
Very sorry to you n to me either... -end-

Thursday, October 29, 2009

Who Are We?

I'm pretty not sure why I'm writing this, something that we always hear, we always see wherever we are, and we used to talk in daily conversation simultaneously - value.

Are we always have the gut to say that I have lived in the right way in our problematic journey of life?It is a mundane affair to see people laugh, people cry and they walk their life with confident yet clueless, how to react, how to respond with the people around. They can be very confident but at the same time feel inferiority complex in their head. Have you?

We always pretend that we are good, we do the best we could do for every single action that we take without hesitantly notice that failure or weakness reveal through it. It is a matter of choice, how we behave when we don't know what we should do. Do they really care what we are actually doing? Never hesitate to live the world the way we are, no second guess and live in a moment then no worry could ever touch us. Believe and be-alive~!

Individually I see value as a quality inside every unique human being. Quality is a matter of knowledge which we have learned and applied in action. Can't say much more, value is a diamond, a character or a book but indeed something priceless!

How we manage our-self to be a person with a value, with a quality. Dare we rate our-self the one who has higher quality from others? Again.. It is also a matter of mind set, emotion starts running in our head. This feeling engenders the consciousness or awareness to be a better person from time to time.

We are we, we are human, with intelligent, agility, strength, and ability who are playing with a bucket of choices then to act or to behave rightly, to think rightly, to be the right people FOR the right people. What the... HAHAHAHA ^^V

Friday, October 23, 2009

Dunia Mengajarku Erti Nafas

Better start to read, understand and apply the theory and knowledge in life.

Beware of everything, controlling physical, intellectual, emotion, spiritual, to be a better-man.

Be patient of any hurdles, obstacle, and be positive in all situation.

Be calm, think first before take action & be careful with words - your words must be jumped into action.

Remove all worries and no hard feeling.

Need to think of myself, the love one, friends, family and balance my life management in all aspects.

No hope but do target for financial freedom - long term vision.

p/s: fly fly MoSaZu! ^^V

Wednesday, October 21, 2009

Aku - Heart - Breaker

Aku bernama MoSaZu,
Seorang lelaki yang mengharapkan cinta sejati,
Hubungan antara manusia dgn hubungan antara Pencipta,
Kadang-kadang ego mempertahankan diri,
Aku selalu yakin tak bersalah,
Kadang2 merasa puas jadi baik, terlalu baik..
Jadi jahat errr jangan sekali..

Aku percaya..
Apa yang berlaku ketentuan ilahi,
Aku mengaku penah kecundang dlm mengejar cinta,
Dia, Dia, Dia, tah berapa ramai dia pergi meninggalkan,
Aku seorang yang amat setia,
Begitu payah menerima, apatah lg memberi cinta,
Segala yang terjadi, aku terima walaupun pahit di hati.
Alasan diterima kdg2 aku sndri tak paham,
guess what, kerana aku terlalu menyayangi seseorg,
Hinggakan dia merasa rimas dgn cinta,
N now Aku-heart-breaker!

Satu Teori-baru-aku,
Lantaklah janji aku suka,
Jika mahu mengenal seseorang -
Sesi ice breaking selalu dijalankan,
Adakah dalam mengenal cinta seseorang,
Sesi heart breaking patut kita tempuhi?
Cinta tiba, cinta juga pergi..
Sepi menemani diri..
Tiada lagi rasa cinta..
Tiada lagi rasa simpati..
Tapi kau tetap datang..
Aku lantas berkata you-complete-me.

Maafkan
aku kerana begitu payah menerima dirimu,
Maafkan aku kerana pernah menolak cinta kamu,
Maafkan aku kerana aku berkata-yes untuk bersamamu,
Maafkan aku kerana terlalu menyayangimu,
Maafkan aku kerana menjadi beban dalam hidupmu,
Maafkan aku kerana aku tidak seperti kamu harapkan.

Aku hanya melakukan apa yang termampu,
Untuk terus bersama tempuhi duri dan kekal bahagia bersama,
Akan aku terima segalanya demi cinta,
Mudah untuk berkata, Aku sakit..dan terus sakit..
Biar saja aku sakit, asalkan kamu bahagia,
Sudah menjadi hakikat Aku-Heart-Breaker!

Monday, October 19, 2009

Huarghhhhh - Lega!

Huu seolah-olah mau menjerit sekuat hati,
Akan aku lontarkan segala kekusutan di hati,
Malah segala kekarutan di kepala,
Tak banyak benda pun bermain di fikiran,
Sekadar diri bermonolog sendirian-sepi.

Sering aku katakan,
Aku composite manusia,
Mengidamkan serba boleh pintar soleh,
Untuk terus gagah bernafas,
Dalam dunia ciptaan minda-separa-sedarku.
Namun...

Masih aku belajar untuk berdiri,
Masih aku belajar untuk berjalan,
Merasakan diri belum cukup matang,
Dalam memahami kehidupan.

Aku selami diri aku,
Aku selami diri dia,
Aku jumpai bahagia,
Aku jumpai duka dan lara,
Tapi...

Baru aku sedar,
Aku melakukan banyak silap,
Aku buta dalam memahami cinta,
Akhirnya aku gelak sendiri..

HAHAHAHAHAHA!!!! ^^V

Aku Bosan - Terlalu

Haa nais.

Malam ni aku rasa bosan tetiba.

Tak tahu kenapa??

Ai need some refreshment-that-i-dont-know-what T_____T

Mungkinkah kecewa kerana seharian aku cuba mencari seseorang,

Sejak dari minggu lepas..

Mane kau pergi en.zairi..

Ai want to proceed wif my fyp..

My sv say nuthin unless continue searching for u..

Where are u? Xpegi ofis ke? Makan gaji buta-kah?

At least gimme ur signature easily-arghhh-how?

Dia pergi..meninggalkan malam sendirian..

Bukan en.zairi tp dia..then ai lost again..

Tanpamu aku hilang..Tak pasti menoleh arah tuju..

No matter how lost you [me lah] are, please dont make me sad~! T______T

~Ya Allah, permudahkanlah urusanku. ameen. ~~<3

Saturday, October 17, 2009

Erti Hidup Pada Memberi Bukannya Terlalu Memberi

Kehidupan seringkali dikaitkan dengan kepuasan hati setiap individu. Hidup berkali-kali dikatakan ujian. Pengalaman yang dilalui menjadikan kita berusaha untuk menjadi seorang yang lebih matang. Dalam memahami diri sendiri dan juga memahami orang yang kita sayangi.

Jika seorang lelaki, soal tanggungjawab diutamakan, kepada keluarga, kawan-kawan dan orang2 disekeliling. The man of integrity, the one who takes care of others. Soal cinta? Giving unconditional love he always try to be. Jika sakit, sakit ditelan dengan mencuba sedaya upaya untuk tidak mengguris hati si dia yang disayangi. Jika ada lelaki yang sedemikian, sekurang-kurangnya telah mencuba memahami pasangan. Apakah si dia juga begitu? Adakah si dia juga cuba untuk memahami hati lelaki?

Hakikat yang telah terbongkar men are from mars, women are from venus. Sedangkan isteri yang menurut kata suami dijanjikan syurga. Sejauh manakah benar jika isteri tidak percayakan si suami 100%? Mengapa pula lelaki sering dikaitkan dengan pemimpin, usah katakan kerajaan, cukuplah ketua dalam keluarga. Mampukah?

Lagu P. Ramlee tergiang-giang di kepala, sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula manusia biasa. Pengalaman yang dilalui merupakan satu proses untuk memahami si dia, untuk meneruskan nafas kehidupan dengan lebih matang dan bahagia.

Aku tahu dan sedar, pasangan menyayangi pasangan masing2, tetapi soal gaduh tak perlu dipertikaikan. Mengapa semua itu berlaku walaupun kedua-dua belah pihak sama sekali tidak mahu mengundang keperitan hati berlaku melalui pertelingkahan. Sabarlah menempuhi ujian, tetapi kata orang sabar itu pun ada tahap dan batasnya, begitulah ego manusia mudah berkata-kata di pentas dunia milik Dia Yg Maha Agung.

Mampukah bersabar tanpa syarat? Menerima segala kebaikan dan juga menerima segala keburukan. Pernah kita dengar, kekuatan seorang lelaki adalah terletak pada menahan diri daripada marah. Itu menunjukkan sabar begitu penting jika anda mahu dianggap lelaki sejati/ gentleman. Bagaimana pula dengan kesabaran perempuan? Fikir-fikirkanlah.

Aku menulis bukan untuk menuding jari pada sesiapa, hanya mencoret apa yang bermain-main di kepala, makin difikir, makin merasa fakir. Begitulah fitrah manusia yang begitu payah merasa puas! Muhasabah diri dan muhasabah cinta mengajak manusia ke arah yang lebih baik. Sekurang-kurangnya sedaya upaya mencuba untuk mengecapi nikmat bahagia.

Aku punya urusan, dia juga punya urusan sendiri. Jika aku terlalu memberi perhatian seolah-olah menjadi beban pada si dia. Beban dengan urusan dia sendiri. Soal ruang pula timbul untuk memberikan nafas menguruskan hal masing2.

Kita hidup memang untuk mendapatkan ruang, jika kita berada dalam keadaan yang sesak dengan manusia, memang menyerabutkan kepala. Ketenangan di cari dengan memberi ruang kepada setiap individu yang ingin merasakan bahagia. Begitulah erti hidup pada memberi, bukannya terlalu memberi.

Dalam hubungan dengan manusia, sikap memainkan peranan penting, kalau semua benda mahu dianggap serius, maka diamlah kedua-duanya. Kenapa? Kerana begitu serius dalam memberi yang ingin aku katakan memberi cinta. Lelaki memberi melalui perbuatan, perempuan memberi melalui pertuturan. Sukarkah untuk memahami? Yer, amat sukar kerana statistik menunjukkan berapa ramai yang tidak kekal dalam rumahtangga dan gagal dalam percintaan.

Sejauh manakah ilmu yang kita ada? Apakah degree, master, mahupun phD menjadi ukuran. Berapa ramai yang kaya harta tapi kurang kasih dan sayang? Berapa ramai yang tinggal dalam rumah besar, tapi sunyi dengan gelak tawa dan senyuman? Apakah yang dikejar dalam kehidupan melainkan ketenangan dan kejayaan dalam mempertahankan rumahtangga dan percintaan?

Umur aku makin bertambah, pengalaman yang dilalui banyak mengajar aku untuk berdepan dengan kehidupan. Tak mengapa pelajaranku hanya sampai disini sekiranya aku mempunyai degree, master dan phD dalam membentuk hubungan bahagia dan mempertahankan rumahtangga yang bakal aku bina kelak.

Aku ingin merasakan kebahagian. Aku ingin menikmati kebahagiaan. Aku ingin menghayati hakikat bahagia.

Friday, October 16, 2009

Nafas

Selalu aku mengingatkan aku..Terus gagah berdepan dengan suasana.

Selalu aku mengingatkan aku..Fikir dulu sebelum bertindak.

Selalu aku mengingatkan aku..Jangan patah semangat.

Selalu aku mengingatkan aku..Laki kena kuat! [pe brg laki nanges?! wakaka]

Selalu aku mengingatkan aku..Jangan terlalu bermain dengan mainan emosi.

Selalu aku mengingatkan aku..Jangan lagi banyak cakap! haa?? T___T

Selalu aku mengingatkan aku..Fake it until u made it, walaupun ada yg mengatakan, there's no way to fake it since it is real. Ape itu? senyuman dari hati utk sesiapa yg berdiri :D

Selalu aku mengingatkan aku..Jangan membenarkan lagi aku merasakan sedih... Ala, katakan TAK NAK!

Kenapa perlu aku bermonolog sendiri? Memberi ingatan kpd diri sendiri? Sky is not a limit. Follow your gut and you'll be just fine. Aku mula berubah.. From a man of a few words or an introvert one during high school to a talkative and an extrovert one in the university. Soalnya, kenapa kita berubah? You want to judge me? Befriend with my friend afterward. Lu pk la sendiri...

Kenapa aku hidup dengan memikirkan kehendak dan kemahuan org lain sedangkan kehendak dan kemahuanku masih kabur melalui jalan-jalan sepi dalam satu kehidupan yang havoc dan yang kau-lihat amat bahagia...?

Kdg-kdg tak pasti, apakah aku di jalan yang betul? Salah kah jika aku mengalihkan satu persoalan kepastian kepada yer im on the right track. Dia Maha Adil, Dia Maha Kaya kenapa aku perlu ragu-ragu lagi. Apa jadi pada setiap yang berlaku adalah yang terbaik utk kita?

Aku boleh menerima setiap kejayaan malah setiap kegagalan yang bertandang dalam ruang hidup aku. Tapi.. Siapakah yang mahukan kegagalan semata? Bukankah kejayaan jua yg di-idam2kan?

Jika hari ini aku sihat berdiri di jalanMu, mungkin esok aku demam, yer aku masih berdiri di jalanMu tetapi dengan satu perasaan yang hanya mahu-tido. Apalah ertinya semua ini?? Setiap org yang hidup akan merasai mati - meninggalkan dunia. Ready ke? Aku TAK ready lg! huuu~

S.I.K.A.P - "kejayaan adalah perjalanan, bukan destinasi"- abu saif.

Sikap yang menjadikan siapa kita. berapa gpa/cgpa/ A's yg kita dapat tak penting, tapi setiap langkah perjalanan yang kita buat utk mendapatkan satu tahap yg kita anggap berjaya dgn cemerlang itulah menjadi sandaran. Membentuk siapa kita dengan personaliti/characteristic yang di-anggap matang.

Soal-Berapa sudah lama aku buang jauh2, berapa rakaat kau solat sunat? berapa hari kau puasa? berapa banyak kau sedekah? berapa A's kau dapat? berapa cgpa kau skg? haaa... ada aku kesah? Apa yang nak dibangga dengan berapa?

Ouch.. Berapa ikhlas kau bla..bla..bla.. berapa jujur kau bla..bla..bla.. Berapa setia kau bla..bla.. Berapa sayang kau bla..bla.. Berapa cinta kau pada aku?? Boleh kau bagi aku nombor utk ikhlas, jujur, setia, sayang dan cinta??

Kita tak pernah kalah jika kita gagal, kita hanya kalah jika tidak bangkit semula. Setiap yang lahir adalah juara. [mcm iklan kt radio jah..hahaha]

Jejom..Marilah bersikap matang untuk terus bernafas dan terus berdepan dgn hari-hari mendatang, yang sememangnya menguji setiap manusia yang bergelar hamba Tuhan!

p/s: ouch-headache-tdo blk r..wakakaka!

Tuesday, October 13, 2009

Permintaan Hati - Don't Make Me Sad

Letto - Permintaan Hati

Terbuai aku hilang terjatuh aku dalam
Keindahan penantian
Terucap keraguan hati yang bimbang
Yang terhalang kepastian cinta

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Aku hilang
Aku hilang

Tersabut kabut malam terbiasnya harapan
Yang tersimpan sejuta bertuan
Terasa kerinduan hati yang bimbang
Yang terhempas kepastian cinta

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Dengarkanlah permintaan hati yang teraniaya sunyi
Dan berikanlah arti pada hidupku
Yang terhempas yang terlepas
Pelukanmu bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu
Bersamamu dan tanpamu aku hilang selalu

Sunday, October 11, 2009

MinJaRoEs

Taman Minjaroes merupakan satu konsep taman dalam kebun. Terletak di dalam kawasan mrsm jeli, skolah lama aku dulu. Minjaroes merupakan singkatan daripada minda, jasmani, rohani dan emosi. Bersesuaian dengan motto maktab serba boleh pintar soleh!

Sekarang aku berada di utp, dari awl sampai skg, hasrat utp melahirkan student yang well rounded, academic oriented and equipped with soft-skill.

Soalnya. Apakah beza dulu dan sekarang? Sama tapi tak serupa kah? Aku belajar asset penting dalam satu2 organisasi ialah pekerja. The manpower or the worker. Actually it is not the manpower itself, it is the right manpower with the right skill at the right company. If we are the student in the university, then we should be the right student, with the right knowledge and at the right university.

Are you sure you have been stayed at the right place with the right time and do you take the right action in what you're doing?

Combination of two or more materials that have different properties forms composite material. These combination of material will produce composite material with unique properties. Their greatest asset is that composites can be made to do the same job as metals with weight far less. We call this a high-strength-to-weight ratio.

zzz mcm karangan bdk skolah rendah je! verbal aku nampak mcm ancur kebun je! arghhh!! Whatever it is. Let us be a master-PIES. The one who has the consciousness and practices the Physical, Intelligent, Emotion and Spiritual well, to be the person with the unique characteristics. We call this ape wei? A gentleman who can simply control the mind, soul and action in whatever they are doing. ouch! gentleman kah??

Better end here b4 aku mengarut lebih menjela2 lg~~ wakakaka! let us measure the maturity of a person by how eh?? isk.. +___+ again.. -n- and away! aku composite manusia! hahahaha!!!!

p/s: rindu zaman skolah je..entry plg mengarut bcoz of dizziness inside~ lalalala~ T________T

Saturday, October 10, 2009

Kosong

Hati yg selalu melompat kegirangan mula merasakan hilang daya maju, merasakan kekosongan dalam setiap nafas yang mengharapkan belaian kasih dan sayang. Selama ini aku hidup dalam satu ruang "the power of love" yang menjadi driving force untuk aku terus memberi cinta kepada yang memerlukan. Kuasa cinta yang menggerakkan dikala aku malas bertatih dengan masa singkat yang mendesakkan. Berapa banyak kah pengetahuan mu tentang cinta yang sebenarnya tak patut diambil mudah? Knowledge is nothing without action!

Begitu hebat kuasa cinta, membuatkan hati berdegup kencang, begitu sihat sekali, hinggakan yang lemah mula menyanyi gagah di lautan kehidupan. Tiba-tiba hati mula merasakan kosong, seolah-olah cinta telah pudar, semangat mula patah, jiwa merasa perit luka yang pahit yang memilukan. Aku jiwa kosong-kah?!

Aku mula bermadah dengan kata yang sememangnya menggertak setiap jiwa yang berahi. Jauh di sudut rasa kecintaaan itu, aku mudah melontarkan kata, tetapi begitu payah memainkan gerak di jalanan yang penuh sepi. Sepi kerana mengenangkan hikayat indah masa lalu. Sejarah masa itu yang melabelkan aku sebagai seorang yang begitu hebat gah berdiri di pandangan mata manusia. Apa gunanya setiap kata janji yang meletakkan harapan kepada dia yang merasakan cinta. Ingatlah! again.. All words must be jumped into action.

Apalah ertinya aku berjalan ke sana ke mari, jika kamu hanya melihat aku tanpa rasa, rasa yang bisa mencelikkan matamu yang layu ke alam realiti dan bukannya fantasi yang pastinya mimpi. Apakah kamu TAHU memberi cinta? Apakah kamu MAHU memberi cinta? Apakah kamu MAMPU memberi cinta? Bila rasaku itu rasamu, cinta datang tanpa di undang, ada ketika, cinta juga pergi meninggalkan. Apakah itu namanya cinta?

Beb.. Sejauh manakah TAHU? Sejauh manakah MAHU dan MAMPU kah kamu membahagiakan setiap manusia yang ingin merasakan bahagia? Apakah cinta itu juga mainan? Perasaan dan emosi itu mungkin mainan yang mudah engkau mulakan, yang mudah juga engkau hentikan. Tetapi apakah cinta itu barang mainan yang mungkin engkau permainkan?

Playboy? Playgirl? Lu boleh pegi mati! Mungkin.. Aku dulu juga seperti engkau, heart breaker! Tapi aku yang dulu telah mati, aku dilahirkan kembali sebagai lelaki sejati! Salahkan engkau juga membenarkan diri berada di landasan yg benar? Apakah hakikat itu masih kabur di pandangan nafsu-arghh-durjana?

Aku tak emo, tapi aku sedih berada dalam satu alam mainan-cinta! Aku mahu berada di planet itu..yg jujur mengatakan bahagia apatah lagi ikhlas memberi cinta! Aku adalah dia. aku dan dia adalah satu! what say u?

p/s: penim + post mengarut je = *ade aku kesah?* ^^V -peace-

Tuesday, October 6, 2009

Mainan-kah Masa Itu?

Berkali2 click new post, tapi i cant write anything. Time is running out~ so kejap je la.

Surah Al-'asr

Dengan nama Allah Yang Maha Penyayang dan Maha Pengasih.

1. Demi masa!

2. Sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian.

3. Kecuali orang yang beriman dan melakukan amalan yang soleh serta
saling berpesan supaya menjunjung ajaran (Allah) yang benar dan
saling berpesan supaya bersikap sabar.

3 ayat surah masa yang menggambarkan segalanya. Merasa rugi kah? yer dikala kita bertangguh2..

Ya Allah berilah aku kekuatan utk berpegang pada tali-Mu utk aku terus berjalan di lorong2 duniawi. Berkatilah kami. Lindungilah kami dgn limpahan hidayah dan taufiqMu.

Aku malu tapi aku mesti juga memohon padaMu. Bukan hanya di saat ini, tp setiap masa. Hanya pada-Mu jua aku berserah diri. Bersabar dan menerima segala kemungkinan, ketetapan dariMu Tuhanku...ameen.

Thursday, October 1, 2009

Mainan Perasaan

Setelah sekian lama aku merasakan batu dlm diri telah dipecahkan kah??
Hati yg ego telah tundukkah? oOoO tidak~!! Bertahun aku mendidik diri.. [terasa tenat..wakaka]
Bertahan dengan gagah tetap berdiri dengan gah dgn segala yg mungkin dtg...
Begitu cepat ia melayang2 pergi! [mari myelamkan kepala sndri dale kolam!]
Matlamat tersasar, impian terpulas, hati melintang patah! oOOo tidak!!!
Telah aku nyatakan itu mainan perasaan. MAINAN!

Tinggal beberapa hari je lg..sebulan? aku mahu menghabiskan sisa-sisa hidup di penjara ini..
Biar bahagia itu pergi bersama2 kesengsaraan di sini.. Aku rela menjauh!

Hari ini, mungkin satu jalan tersuluh, mahu aku teruskan perjalanan.
Mungkin tak sampai ke penghujung, tp cukup la hanya ke simpang sana yg tak terdaya ku gagahkan jua melangkah! Agar dapat aku menghirup kembali nafas suci yg pernah aku rasai!

p/s: karut marut ini semua..Mari berhenti bermain! wakakaka! Wake up sabri! T____T

Thursday, September 17, 2009

Salam Aidilfitri

Sabri balik umah dlu..
Waa sayu btol hari nii...

Maaf klu ade silap salah..
Smg hari2 mendatang lebih bermakna..

Selamat Hari Raya.
Maaf Zahir & Batin
T_____T

Muhasabah Cinta


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com

Wednesday, September 16, 2009

Benci!

Motivati perlu hari-hari. Tazkiyyatul-Nafs juga perlu hari-hari. Bukan melayu mudah lupa. Tetapi manusia yang mudah lupa. Memang selalu leka, lagho! Yer itu hakikat, yg perlu difahami, didalami, bukan mainan madah semata. again... HAKIKAT! T_____T

I do read books, but sometimes "that" time just left me without noticing it. No short-cut to everything, but in this new normal life - internet is quick-arghhh-tool to everything! - If u have to find some info about something straight away what do u use? -- google? wakakaka~! ^^V


My feveret site is categorised as *downloads*?? actually dah berminggu2..tp stil camtu jugak.. malas nk on ultrasuft. Tp on jugak la kdg2.. bru leh msuk blog abu saif. Tapi kdg2 lupe, stendet la manusia, xbukak ultrasuft, pkai mozila je.. tup tup.. hee.. kena blok? BENCI!! owh itu EMOSI.. weeeee waaaa aku ada test ptg ni, tp masih di sini.. zZz... byk songeh btol r sabri! ^^V

p/s: carilah kehidupan yg lebih bermakna di luar sana T_____T

Monday, September 14, 2009

Kad Raya 2009

Salam Aidilfitri buat semua! :D
Arap2 sempat lg nk pos kad raya..Wink~ ^^V


En. Zuhan.. Sori lambat pos..wakakaka.. sempat tak sempat tu hal no 2.. Yg pasti esok kalau rajin g post ofis.. erkk tak-kan nk anta by hand kat umah plak?? Jumaat ni baru nak balik rumah, memang hari last [ari wat tupakk] baru bley bukak puasa kat umah.. Waaaa 1st time tak balik rumah taim puasa! T____T

Sebab takde awek, so family dgn cikgu [mak angkat yg mmg xkan terangkat!] sahaja aku bagi kad raya taun ni.. [mcm la taun lps ade awek..hahaha] - may u all hepi always, and live with confident and im pretty sure ur morale will increase straight away when u receive that card!

Buat member2 tersayang, ampooon... sayangilah diri anda, halalkan makan minum, no hard feeling plesss - and men mercun ckit2 sudaa.. balik nantiii...tungguuuu~~~

Sementara masih di bulan Ramadhan bulan puasa bulan mulia penuh barokah ini, mari kita penuhkan hati2 dgn nur kasih! haa??

"We are what we repeatly do. Excellence, than is not an act, but a habit" - Aristotle.

Maaf Zahir & Batin ^___^

Endless

Does the test actually measure what we need for it to measure?

Those who do well on the text will also do well on the job. nais~

Owh okey.. Do well on the text! Read more! Write more! Understand more! Let boost our KSA! (knowledge, skill, abilities) and be the right people for the right job! ^^V

Sunday, September 13, 2009

Create The NEW in NOW

“I am the cause of my own experience and every experience I have given myself was perfect because it helped me to evolve and grow in the understanding of WHO I AM and WHO I CHOOSE TO BE”.

~peace ^^V

There is really only ONE question of any value, of any worth, of any importance at a given moment and it is this; “WHAT DO I CHOOSE NOW?”

That is all that matters, that is all that counts. The answer to THIS question is the key to your future. It is the fuel that drives the creative engine of your experience.

So look at any experience in your life and decide WHO and WHAT you choose to be NOW in regard to that. Do you choose to be angry? Do you choose to be sad? Do you choose to be suspicious? Do you choose do be depressed? Do you choose to be dysfunctional in your relationships? Do you choose to continue to feel victimized? Do you choose to be healed? Do you choose to live from understanding, compassion, forgiveness and love? Do you choose to live without worry?

WHAT DO YOU CHOOSE? T_____T

Saturday, September 12, 2009

May You Happy Always

"a day to remember..huuhu..lot of thanks to key,isey n sabri...:)..even br kenal pun..dah rapat cm lama kenal..herm..tenkiu2" - Siti Sarah -- her quote from fb..hahaha ^^V

Sambut besday dia tepat jam12 di pondok besh depan masjid utp bertemankan tasik dgn lampu2 yg menghairahkan..wahaha! - [gmbr2 td xde dgn aku..isk!]

~hepi besday beb!~

Meh mau jawab. Sama2.. Most welcome.. Anytime.. Huu walaupun satu kelas [5Efisien] selama 2thn kat mrsm [2002-2003], sejujurnya slps 5thn lebih xjumpa sarah, aku mmg ngaku xkenal dan xtahu - tah cmane la si sarah ni. 12/09/2009 genap la dia umo 24 tahun.

Dulu mula2 dia sms btau dia mau dtg utp mmg aku agak terkejut sbb bdk mrsm batch aku mmg tinggal aku sorg2 je kt cni. T____T -- dia smbg master beb!

Mula-mula sarah msuk cni. h1n1 nye psl, 1st week tu dia kena kuarantin. waa mmg kesian. tp xde la lame sgt pn. Tak demam tp suhu tinggi sbb mmg org yg bdarah btol2 panas - she said.

Haa hambik ko, mmg ko dipaksa aku terpaksa - ko dmasukkan dlm geng aku. sep kelate. Geng sumbak parop yg mmg besh! ^^

Watever happen ples remove all hard feelings n only hepi2 go lucky allowed! - Sekian!

Remember, the greatest gift is not found in a store nor under a tree, but in the hearts of true friends. -- Cindy Lew

Don't walk in front of me, I may not follow.
Don't walk behind me, I may not lead.
Just walk beside me and be my friend.-- Albert Camus

Let us pursuit the happiness - that Happiness is a perfume you cannot pour on others without getting a few drops on yourself -- ^^V

Tuesday, September 8, 2009

Sayu Hati -- I'm Leaving

Sudah lama aku tidak berbicara soal hati. Hati yg selalu terpedaya dengan duniawi. Ramadhan berlalu dari sehari ke sehari. Aku merasakan kepedihan yang amat.. Jauhh di sudut hati yang selalu berwajah ceria dan dianggap seorang yang kuat dan tabah tanpa sebarang masalah. Telah lama ku perhatikan diri yang dulunya kaya dengan air mata mengagumi yg Maha Esa kini kering dengan kasih dan sayang kepada diri sendiri-manusia.


Tak pernah aku lupa aku adalah hamba! Setiap detik aku adalah hamba! Gelak tawa ku untuk mereka-mereka yang memerlukan perhatian. Penatkah? Kadang-kadang merasa kasihan dengan mereka-mereka yang melakukan pelbagai helah untuk menarik perhatian orang-orang di sekeliling mereka. Hingga aku cuba menjadi seteruk-teruk manusia demi mengukir senyuman pada saudaraku di sini. Cinta hamba dan cinta manusia begitu gila, amat lucu untuk diluahan dengan baris kata-kata.

Hati berkata cukuplah sabri! Tapi hati kecilku tetap bersuara. To live rightly, to think rightly and to behave and act rightly. It's not the people but the RIGHT people. Jangan pernah menyesal dan pasti - Aku takkan penah menyesal dengan segala tindakan dan jalan takdir yang aku lalui, walaupun kadang kala kabur di pandangan mata tapi tidak pada keyakinan padaMu Tuhanku!

Maafkan aku kiranya aku bukan yang terbaik untuk bersama kalian. Untuk seketika aku melarikan diri dari rutin yang patut aku langsaikan tanpa mengira masa. Masa yang dihabiskan untuk diri sendiri, masa untuk bersama manusia, dan masa untuk bersama yg Maha Agung yg Maha Sempurna. Cinta manusia umpama daun-daun yang gugur ditiup angin. Cinta padaMu amat REAL hingga aku merasakan mahu hidup di dunia buat selamanya. T_____T

Walaupun kehidupan ini cuma sementara, terima kasih ya Allah kerana memberi ruang untuk kami memberi kasih dan sayang kepada diri kami dan saudara2 kami umat Muhammad s.a.w. Aku tahu setiap manusia yang mempunyai hati mahukan perhatian, setiap manusia yang mempunyai hati menagih kasih dan sayang. Mencari-cari erti cinta di jalan kehidupan berduri. Setiap pedih dan perit duri yang dilalui membuatkan aku merasakan kehebatan cintaMu yang sememangnya tidak diragui tanpa syarat.

Perlukah aku berterusan mencari damai abadi dan ketenangan hakiki?

"Berilah hatimu hanya untuk Allah, pasti Allah temukan padamu pemilik terbaik, hamparkan masamu seluasnya hanya untuk Allah, pasti Allah aturkan seluruh kehidupanmu sebaik-baiknya" - Hassan Al- Bana.

"Give all your thought to the body to win over the soul" - fly fly mosazu! ^^V

Sunday, September 6, 2009

U're Tagged!

Okeh..wut to do?
  1. Write 3 INTERESTING FACTS about the person who tagged you.
  2. Write 10 INTERESTING FACTS about yourself or your hobby.
  3. Tag 7 DESERVING RECIPIENTS and describe them.
  4. Inform the tagged person.


Seperti biasa.. sape2 yg tag aku nahh ai "tepek" gamba dia dlm blog neh.. disebabkan dia tgh bsenang lenang men fesbuk kat umah..inilah dia.. si izza adnan, bakal cikgu yg baruu graduate dari upsi.

Write 3 INTERESTING FACTS about the person who tagged you.

1. hari ni besday dia 06/09/2009 maka genaplah umo dia 23taun..masih muda remaja lg nii. hoho..hepi besday iza! mmg nais jwb tag time gni..mmg fact yg jelas nyata..wahaha~! nah kek! make perabihh!! hahaha~~



2. izza ni bakal cikgu tapi penah terrr-baca dia mahu jadi seorg suri rumah yg bleh "click2" fesbuk stiap hari?! fact ko gni ni?kakaka..sape2 yg berminat sila google laluh kt fesbuk! [haha promote iza! ^^]

3. seorg yg petah berkata2 - gelak besar! - sekian. [lariiii] oOopss mempunyai kepala hotak nego..klu psl bisness mmg no1. supo nge pok jig.. nani kwn baik dio - done.

Write 10 INTERESTING FACTS about yourself or your hobby.

silap besar tya psl ni.. susah!

1. luv the silent - a man of a few words..skg dah jadi a man of thousands words..pity me~!

2. hiking & camping club [HACC] - alumni la kunun..mmg haccer sejati.. [walaupn da lame xjoin] sukakan gunung, hutan, jeram, tasik, yg lasak2 smua layan.. my hacc's name - labu!

3. skg dah final sem kt utp. engineering student a.k.a budok koloh lg.. bln 11 ni insyaAllah - done!

4. ada adik bongsu yg bernama mohd raziq! miss him so much! - skg umo dah 8BULAN!

5. no one can fully understand me well because im the unexpected person - betol x?

6. tak suka org yg annoying tapi tak penah ckp pn. kwn dgn smua org. feveret dikalangan laki dan fobia dikalangan pompuan sebenarnya. [seyes ini tipu]

7. TAK SUKA ckp psl diri sndri sbb mahu low profile sahaja. T____T

8. suka baca buku2 pasal self-improvement.

9. dulu drive laju2 sbb best sgt! skg dah ikut halaju sbb byk sgt kena speedtrap + koho syg diri sendiri. bila2 masa bleh mati.

10. family the priority! member2 the majority.. a very responsible person. -- ini serius. -done.

Tag 7 DESERVING RECIPIENTS and describe them.

- kali ni xnak tag 7..sape2 yg nk buat bleh buat..lg2 yg baca post ini.. kamu smua mmg best n kewl~~ huhu - done.

Inform the tagged person.

- done.

p/s: selamat berbuka puasa!

7 skrip kehidupan

1. arah - hidayah
2. tujuan - ibadah
3. jalan - islam
4. bekalan - solat
5. dorongan - bahagia
6. penghalang - dosa
7. akhir - mati

semoga semua mendapat manfaat. ameen!

Friday, September 4, 2009

How do we get what we get in life?

We have been conditioned to believe that struggle and worry is normal. That’s just the way life is. We also see struggle and worry as “reality”. But our “reality” is not reality. It is only real because we make it real. What we call “reality” is nothing more than our own creation of what we believe to be true.

The end result is that which you really want, you get, and that which you really don’t want, you get.

In our life NOTHING HAS EVER GONE WRONG -- remove all worries and be happy..happy~~ yg petim kita hepi! hehehe :D

p/s: she might know..she might know not.. Why in the world do I create THIS! hahahaha~!

Wednesday, September 2, 2009

Jangan Mengeluh

Okeh. Ini satu luahan! Satu benda yg aku tak suka! ^^V

"Haihhh..banyaknya homework..
kejap nk buat esemen..
nak g mapley..
rasa malas membuak2...
haihh...
cmane nak buat benda ni r?
lupe r plak..
kena blaja balik r ni..haihhh..."

Ples jangan mengeluh! Kamon r guys.. ai noe it. Mmg la keje banyak.. Buat atau tak buat je.. Nak atau tak nak je.. Jangan la asyik pm aku ngadu mcm2 hal dan buat benda yg paling aku TAK SUKA -- mengeluh -- "haihhh..." Tak elok r mcm tuu.. Ples be calm. Jangan buat aku down sbb korg plesss. ai oredi hav my own business to be settled yet not! Like ai said b4 life is unfortunately simple never be~! +______+

Right now is the most important moment in your life. Do what you can, with what you have, where you are. What else? Manage ur time well. Be smarter!

- Take on less
- Limit the field
- Be more selective

Menuntut ilmu ialah TAQWA,
Menyampaikan ilmu ialah IBADAH,
Mengulang-ulang ilmu ialah ZIKIR,
Mencari ilmu ialah JIHAD.
(Al-Ghazali)

"jika kamu ingin menjadi orang yang berpandangan,maka jadilah org yang berpendirian. Sesungguhnya kerosakan pandangan itu adalah apabila kamu berbelah bagi."

Okeh, gimme ur smile..brighter ONE~! =) =) =)

Prof Datuk Dr Ismail Salleh

Prof Datuk Dr Ismail Salleh -Al-fatihah



Balik-balik dari sahur td [+- kul130 awl tol sahur] ternampak satu gambar kat gtalk..owh itu gtalk afnan..baca jap status itu:

"Prof Datuk Dr Ismail Salleh: Matanya buta tapi hatinya bercahaya; terima anugerah Guiness Book of Records sebagai orang buta pertama di dunia mendapat PHD 1) pensyarah ekonomi di Jabatan Penganalisis Ekonomi dan Dasar Awam di Fakulti Ekonomi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sejurus menamatkan pengajian. 2) Ketua Jabatan Ekonomi pada 1981. 3) Naib Canselor Universiti Kolej Antarabangsa Teknologi Twintech (IUCTT) . 4) Timbalan Ketua Pengarah Institut Kajian Strategik Antarabangsa (ISIS), 5)
"

lalu trus aku pm dia.. +_____+

sabri:
aik afnan
tu sedara ambo
arap maklum
ore kelate tuu

Afnan:
eh sungguh ko
mu thu x dier meninggal?

sabri:
yela
2pupu sebelah mak
eh
yeke?
xtawu
bila?

Afnan:
loh...
dlm mnggu lps
awal ramadhan

sabri:
sbb ape?

Afnan:
x sure.. meninggal dlm tidur wkt naik flight ke China

sabri:
ouch
tah
mak xckp xtawu~

Afnan:
huhu..
hebat dier nih
kawe pun kagum

sabri:
serangan jantung
tu ah
xpenah jmp pn sbb dia xdok kelate
huhu

Afnan:
owh..
kerja kt kl
jd senator n naib canselor
ssh kot nk kelik kelate jer

sabri:
yer2
nway thanks btau
xbce paper cmni la jdnye
+____+

Afnan:
haha.. baca ******** ari nih
ader citer psl dier
hihu

sabri:
ade2
bru bce
huu

Ya, Allah..tiba2 hati menjadi sayu..mayb mak tawu tp dia xckp, sbb beliau sedara jauh2 sebenarnye, 2,3 pupu belah mak..Semoga beliau juga ditempatkan dikalangan org2 yg mendapat pelindungan Allah s.w.t.. Rasa mcm kepala dihentak "Sabri! tu la ko xbace paper!" Minggu lepas asyik kuar je, hang out dgn mbr2..owh itu alasan. Your actions will become your reality-accepted!

lagi berita
******
http://www.omaq.org/v3/?p=220
http://firdauspharmacy.blogspot.com/2009/08/senator-prof-datuk-dr-ismail-salleh.html


Peringatan buat sabri z yg leka itu:

-If you say something, do it.
-If you make a promise, keep it.
-If you make a commitment, fulfill it.

-Always keep your word
-Be a man of honor
-Be known as a person that can be trusted absolutely, no matter what the circumstances.

InsyaAllah I will. To be a person of integrity!

"Your life ONLY becomes better when you become better." - Brian Tracy

Tuesday, September 1, 2009

Al-Fatihah

Salam takziah buat ayah angkat-ku sekeluarga di kg jerek gua musang kelantan. Smg dirimu ditempatkan dikalangan mereka yg beriman dan beramal soleh - Al-Fatihah.


-2006-

Jan06- Mula2 msuk utp, terasa kosong yg amat, so aku join event. Titian-Budi, berkampung selama seminggu di kg pilihan program tahunan utp pd waktu itu - kg jerek. 2org student utp ditempatkan dlm satu umah. Bersama mereka... Pg tadi aku dpt call, ayah telah meninggal awl pg tadi, "Daripada Engkau kami dtg, kepada Engkau kami kembali." Masanya telah sampai.


-grow up & be a good son dear-


-did u see? i make him smile!-

Budak2 dlm gmbr tu cucu2 mereka, anak2 smua dah besar. Smg mereka membesar menjadi org yg bguna, kpd diri sendiri, keluarga, agama, melayu dan negara. Kehidupan dlm kekurangan bukan satu penghalang utk berjaya kerana kita semua tahu dan sedar Allah itu Maha Kaya, Maha Adil dan kepadaMu kami2 berserah diri. Allah...Allah kena ada! Setiap hirup nafas, detik masa mengingatkan aku kpdMu yg Esa. Jgn Kau biarkan kami mati melainkan dlm agamaMu, ameen.

"There is no real excellence in all this world which can be separated from right living." - David Starr Jordan

Wake Up

Suddenly I feel weird..
Really need someone to accompany me..
In everything I do..to be my driving force..
To remind me..
That life unfortunately simple never be..
Being tired of feeling lonely..
Being tired of feel bored..
Being tired of doing nothing..
I'm dead yet not..
Somebody comes toward me..
Saying that hero lies in me..
Reminding me to be a winner again..
Never Lost & Move Forward!

Why I cannot sleep at night?
Because I already have enough sleep entire my life!

Monday, August 31, 2009

There's a Hero

Salam merdeka~!!


I can't contain this feeling
Swelling up inside of me
You take on the world alone
But don't know where to stop
Where are you looking for flying into the sky

The hero lives in you
That is your true destination
Taking flight into the future
You're the sunlight
The hero lives in you

Somewhere in this town
You're running breathless again
Only to return with scars...
But so few reasons. Why?
Maybe we'll find a place one day
To share a laugh or two
All you gotta do is believe.

p/s: aku sedih! mari layan lagu Mariah Carey - Hero!

Saturday, August 29, 2009

Ini Semua Karut!

Masih belum matang dan banyak silap dalam berbicara dengan hidup. Teori mudah praktikal payah? Dulu tak berapa lama aku fikir... Dunia adalah kelas bagiku. I've learn from experience, and it's the only teacher. I do mistakes, wake-up, fail so many time, and catch it up again. Owh buat mcm tu salah, patutnya kena mcm ni. Haa ini Practical. I don't really need book and I hate history damn much. Nak baca? Lagi la malas. Bila baca? Bila betol2 last minit utk jawab exam SAHAJA~!

Dulu-dulu ni lama sikit aku fikir... Nope! Aku buat sebenarnya... Dari kulit ke kulit, setiap page aku baca satu-satu sampai habis satu buku - dua buku - tiga buku - kiralah sendiri.. Takde yg miss pon. Selagi aku tak paham, selagi tu aku baca, sampai tersenyum dan gelak sorg2 bila aku paham satu-satu benda. Itu Theory.

Contoh Mudah:

The amount of force you generate during weightlifting can be increased by lifting more weight or lifting the same amount of weight at a faster speed. If you are performing the same number of reps with the same amount of weight but lifting with more acceleration, you are producing more force.
<-- |Practical|

Apa yg korang paham?

Simply, FORCE = MASS X ACCELERATION [F= MA] <-- |Theory|

Bila mula kenal konsep - practical : aku jumpa satu2 benda dlm satu2 masa. process yg lambat! kenal F, then bru knal M dan last skali A.. Lepas lalui semua benda2 ni baru bleh paham betol.

Bila mula kenal konsep - theory : aku jumpa smua benda dlu. F = MA tapi lambat kenal satu-satu F, then M then A! oO ini F.. oO mcm ni M dan A.

Dengan konsep practical ni, kita akan lebih MEMAHAMI satu-satu benda walaupon ia adalah satu process yg lambat berbanding dgn konsep theory walaupon cepat MENGENALI tapi lambat utk memahami dgn mendalam!

Erm, tba2 mak call.. "sega doh ko?", "Sega doh tapi ckit lagi nok tehe," balasku. Wahaha paham ke? Pastu bla..bla...bla..habes! Sampai cni plak.. Alamak dah mula kabur pasal konsep yg aku mengarut dari td neh +______+

Kesimpulan: Mau cari dan kenal bakal bini dengan "theory dan practical" skali ah..xperlu pening2 dgn konsep mane mau pakai~! Boleh ke? What say u?! -done-

Friday, August 28, 2009

Lost Sleep is Lost Muscle


The question that logically follows is: did the additional calorie burden result in weight gain, or more importantly, fat gain? The subjects underwent both regular weigh-ins and DXA scans to measure body composition. Not surprisingly, subjects gained a similar amount of weight during both periods, approximately 2 kg; this follows the study design of sedentary conditions supplemented with freely available food.

Though the results were not significant, there was a noticeable trend in the character of that weight gained. During the 8½ hour sleep period, subjects gained (on average) 2.1 kg with 1.5 kg being fat— 71 percent. When restricted to 5½ hours of sleep, 1.9 kg weight gain was recorded, with 1.7 kg arising from fat gain— almost 90 percent. The authors did not comment on this observation, but it appears to suggest that the 'stress' of losing sleep is catabolic to lean mass (muscle). Given that the subjects consumed a similar amount of protein, the sleep-deprived conditions included a greater amount of calories, and the consumption of more carbohydrates would maintain a higher insulin concentration, one would expect that muscle would be better preserved and the sleep-deprived conditions would lead to equivalent changes in body composition, if not a preference to lean mass gains. Instead, the opposite was seen. Another explanation may be that adequate sleep promotes anabolic processes, allowing muscle to be maintained or increased when adequate rest is obtained.

It is likely no coincidence that as sleep hours have decreased society-wide, Americans have become fat and are developing metabolic conditions that are threatening the stability of the national health system. An impressive body of evidence is being reported, associating the loss of sleep with a number of health risks. Yet, people still burn the midnight oil, determined to squeeze the last bit of productivity or enjoyment out of each day if it kills them. Guess what? It might. Don't sleep in though— too much sleep can be just as bad for you. For all the people who are attempting to lose weight to attract Mr. Right or Ms. Sweetheart, those late nights are taking a toll, not just on one's health and lifespan, but also on the ability to be a hard body. Grabbing a good night's sleep regularly is vital to promoting optimal weight management. Perhaps more relevant to the man or woman working to improve his/her physique is the negative impact those extra hours have on fat gain. Slip between the sheets for your daily eight and if conditions require you to stay awake longer, put away the snacks.

-www.musculardevelopment.com [June 2009]

p/s: gapo2 pon jange jadi "comey" supo sep amareka..sep dio xpatut ado dale kalangan sep kito..tdo sedak~!

Monday, August 24, 2009

Belajar Bahasa Kelantan!

sila klik link ini -- ade pon org nk post dlm blog!

p/s: i heart & miss my frens dem much!!

Mimpi Yang Tak Sudah


Mimpi Yang Tak Sudah
by Ibnor Riza

Apa makna impian
Datang dan pergi
Membawa hati
Menyusuri kembali
Jalan-jalan sepi

Kau kah di situ
Yang menantiku
Atau jelmaan
Dalam kenangan
Yang bernama pengalaman

Siapakah di antara kita
Dengan rela menjadi pendusta
Siapakah dulu membina harapan
Dan siapa yang memusnahkan impian
Tanpa sebab dan alasan
Kau lahirkan perasaan
Bagai taufan tiba-tiba datang
Dan menghilang

Kau bayang-bayang
Masa nan silam
Ada ketika terbawa-bawa
Oleh resah mimpi yang tak sudah

p/s: i luv this song..dem hurt! +___+

Sunday, August 23, 2009

Salam Ramadhan


Air mata menitis mengenangkan ramadhan yang lalu, sedangkan sentiasa kita mgharapkan yg kini lebih baik dari sebelumnya. walaupon lailatul qadar sering dikaitkan dgn seploh malam terakhir, hakikatnya setiap masa - persediaan utk mghadapi malam2 terakhir perlu diperkemaskan.

Aku pohon kekuatan dari yg Esa. Manusia yg beruntung ialah manusia yg menghabiskan usia mudanya dgn mengabdikan diri kpd Allah. Yg bergantung hidup hanya kpd Allah. Begitu mudah berkata2, ramai bkata praktikalnya payah. Hanya yg terpilih sahaja yg mampu mendampingiNya dgn senyuman dan linangan air mata yg mengagumi kebesaran Pencipta. Allah...

Tuesday, August 18, 2009

Konvo Ese

Mari-mari tgk gambar Ese konvo..konvo aku tahun dpn la [hopefully..] yg nyata bukan thn ni..huu~! ^^

.bunga sape neh?.


.nge key.


.hahah..ngade nak test robe [raqib-si-lion punye robe..tq].


.nge bdk master..huu.


.abe shooter ado gop dok belake.


.pegang skrol kosong jah!.


.Ese, ummi ese, walid ese, cheroh, aku.


.Sha masuk!.


.Sarah masuk!.


.Itah masuk!. [FYI: Kami semua alumni mrsm jeli except ummi ese nge ese..hahaha]


.Last..syime a.k.a kakasyi masuk!.

Monday, August 17, 2009

Tiada Beza [ft Convo 09]

Terbaik ah iwe! “My secret to success? Study hard, no short-cut to that,” he told reporters after receiving his scroll from UTP chancellor Tun Dr Mahathir Mohamad at the ninth convocation ceremony here yesterday.

Tuan Mohd. Irwan Tuan Daud berbual dengan Dr. Mahathir Mohamad sambil diperhatikan datuknya, Tuan Yaakob Mat dan nenek, Tuan Embong Tuan Kecik pada majlis Konvokesyen Universiti Teknologi Petronas, semalam.


.bereh doh tu.


.kagum~.


.tdo siap-pdg utp~.


.eupho?haha.

Mari-mari klik~!

http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Monday/Nasional/20090816235318/Article/

http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2009/8/17/nation/4532969&sec=nation

http://m.nst.com.my/Current_News/NST/articles/20berok/mobile/index.pda

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0817&pub=utusan_malaysia&sec=Kampus&pg=ka_01.htm&arc=hive

Thursday, August 13, 2009

Tawa Dalam Tangisan

.ubat sakit kepala.

.ubat sakit jiwa.

.bestnya jadi budak2!.

.durian punye pasal.

.am i strong?.

[.Entry telah didelete dgn rela hati.]
Hari ni..sakit kepala memanjang, sape suh wat last minit 3esemen itu semalam. Arghh bosan!
p/s: jgn jd macam saya!

Monday, August 10, 2009

Jalan Takdir

Banyak benda asyik berubah. TAK selari langsung dengan masa. Kdg2 tak percaya. Mesti ada sebab. Tapi terasa tewas kerana sikap. Pujuk je la hati itu. Moralnya, bersedia mental fizikal setiap masa. Jika satu mungkin pergi, satu yang lain pasti datang kan. Lalu belajar tadah tangan.. Bersediakah untuk menerima? huu~! Owh itu pelangi...

Friday, July 31, 2009

Im goin home!

UTP -> Cameron Valley -> Kelate!
UTP ditutup seminggu kerana h1n1 itu.

sori sv..fyp-ku delay lg~
abg idham..cv sy dah siap, balik kang sy bagi!
blk umah mau jmp abe lan!
mau jmp raziq zuhan juga~

p/s: TAK suka utp tutup sbenarnya..Allahumma, sihatkanlah badan kami, pendengaran kami dan penglihatan kami. Ameen!

Thursday, July 30, 2009

Aku Hamba



Allahumma, sihatkanlah badanku. Allahumma, sihatkanlah pendengaranku. Allahumma, sihatkanlah penglihatanku.


Ya Allah, kepadamu aku berserah diri jiwa dan raga. Bimbinglah kami yang sememangnya lemah dan sentiasa perlukan bimbingan, perlindungan dan pertolongan darimu. Berilah kami isteri yang solehah, penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran.

Tetapkanlah hati-hati kami dengan perasaan takut dan mengingatiMu setiap detik-detik dalam kehidupan kami. Berilah hidayah,taufiq dan tunjukkanlah kami ke jalan yang lurus.

Selamatkanlah diri kami, pemikiran kami, gerak laku kami, keluarga kami dan manusia seluruhnya dan lembutkanlah hati-hati kami sebagaimana Engkau lembutkan besi kepada Nabi Daud a.s.

Ameen!

Wednesday, July 29, 2009

Ayah Cakap..

Kalau ada kerja nak kena buat, buat terus! Jangan tangguh-tangguh..
Mak pulak cakap, buat setakat yang termampu..
Along cakap, satu sem je lagi..
Abe Lan cakap, dah dapat degree nanti btau..
Adik-adik cakap, cepatla abe ngah kijo!

Aku cakap?!
Semua yg berlaku molek belako..
Kita merancang, tapi kijo-an Dio belako..
Usaha dulu, redho kemudian +___+

Tapi...
Aku lemah! Dahagakan kekuatan yg pernah aku rasai dulu..
Di saat aku tidak terlalu memikirkan tanggungjawab yg bakal digalas..
Aku berlari mengejar diri sendiri..
Yang melambai-lambai nun jauh di sana..

Di persimpangan jalan..
Ku temui apa yang aku mahu..
Apakah itu keperluan? Ataupun kehendak semata?
Ku pejamkan mata, hati merayu tidak!
Dalam keterpaksaan aku melangkah pergi..

p/s: family sy amat sportim okey.. tak nak smbg master..nak keje! cv sy dah saip! a big YES! I got a call and he wants my cv! Hopefully itulah jadinya. Ameen2~! [xde kaitan dgn entry!^^]

Tuesday, July 28, 2009

Personality - A Man of a Few Words?

Sakit kepala! Tu la yang berlaku bila aku tak cukup tido. Sebab malam-malam kat utp ini memang meragut kesihatan kepala aku, kalau kat rumah kul10-11 dah rasa mengantuk dan dengan lena hati rebah ke tilam empuk itu. Macam lelap je terus!

I can't sleep kalau ada bunyi click-click dri mouse rumate!
I can't sleep kalau ada org dtg borak-borak dlm blk!
I can't sleep kalau bunyi jam berdetik sekalipun!
I can't sleep when my mind is dancing inside!

Kalau I drive, I TAK bukak radio/dgr lagu bcoz I madly L.O.V.E the silent! [sama mcm mak] and passionately enjoy the sound of the wind while driving!

"Sabri is a man of a few words yet prove that silent is golden." - Madam Aslinda

This is what I got when I asked her for Testimonial at my old school long time ago - am I? Rasanya skg dah extrovert! And many people say it so +____+

Ptg tadi wat quiz kt fb, Are you left or right brain? Guess what im using the whole brain, either one left or right! Btw ai cannot take it for granted, quiz is still quiz that might be true or not. Benda ni dah lama tapi diri sendiri masih confius otak kanan ke kiri aku ni??
Mula-mula nampak clockwise, tepandang tmp len nmpk counter-clockwise?!

~Rasa tak puas hati lagi, teruskan~
~Owh kanan!~
~Oh kiri pulak?~
~Quiz tetap quiz!~

Tapi aku asyik tgk gambar yg goyang kaki tu, mula-mula tgk mesti clockwise! Hurm. Mungkinkah? Then teringat Hanis ade wat post psl benda ni. Zoom!! aku g usha balik blog dia.
If clockwise - kanan eh?!

Artistic la nii...

Yang penting, bila aku pegang pen - itu kiri! YES!

Kesimpulan: Masa aku byk abis sbb buat post ni. And my kepala still sakit, td nak tdo tp tak lelap sbb asyik fikir lagi psl benda ni - So aku dah try sedaya upaya copy dan paste apa yg tergiang2 dlm kepala aku dlm blog ni. Cukuplah!

Give me a tight well SLEEP! :(

"The true personality test is not how we do when we know what to do, but how we behave when we don't know what to do." -tak ingat sape author.

Source: Chicken Soup for Teenage Soul III [I do read books!]